Een arbeidscontract voor bepaalde tijd loopt NIET automatisch af! Of wel?

Geplaatst:  16 augustus 2023

Niet zelden hoor ik een werkgever roepen: “Hij heeft een contract voor een bepaalde tijd, dus dat loopt vanzelf af.” Ik moet dan altijd uitleggen dat de werkgever wel even moet aangeven dat de werknemer daarna uit dienst gaat. Sinds 1 juli 2015 moet een werkgever namelijk schriftelijk aanzeggen dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van zes maanden of langer, niet wordt verlengd. Hoe zit dat? Lees snel verder!

Direct naar tips? Klik hier.

Aanzeggen of opzeggen?

Het klopt dat een contract voor bepaalde tijd van rechtswege afloopt na het verstrijken van de overeengekomen duur, mits de werknemer zijn werkzaamheden daarna maar niet voortzet. Om de werknemer zekerheid te geven over zijn toekomst, bepaalt de wet vanaf 1 juli 2015 dat een werkgever uiterlijk één maand voordat de arbeidsovereenkomst afloopt, de werknemer moet informeren of zijn contract wordt verlengd ja, of nee. Dit wordt aangeduid als de ‘aanzegverplichting’. Deze verplichting geldt alleen voor arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van zes maanden of langer.

Vergeet je als werkgever in zijn geheel om schriftelijk aan te zeggen dat het contract eindigt en zet de werknemer zijn werkzaamheden regulier voort? Dan is het contract automatisch onder dezelfde voorwaarden verlengd voor dezelfde duur.

Vergeet je als werkgever schriftelijk aan te zeggen en verschijnt de werknemer niet meer op de werkvloer, of stuurt u hem naar huis? Dan geldt dat de werkgever een vergoeding verschuldigd is aan de werknemer, gelijk aan één maandsalaris. Is de werkgever te laat met het aanzeggen? Dan is de werkgever deze vergoeding na rato verschuldigd.

Let op!

Ook als een werknemer zelf (mondeling) al heeft aangegeven dat hij elders in dienst zal treden na afloop van het contract, blijft de aanzegverplichting gelden.

Tips:

Meer weten? Neem contact op met mr. Corina Evertse via 0318 – 522404 of stuur een e-mail naar cevertse@boersadvocaten.nl.